Jumaat, 6 Oktober 2017

DOA di pagi JUMAAT

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Doa pagi Jumaat

15 Muharram 1439H
06 Oktober 2017.     
                             
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
ٍ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Segala pujian bagi Allah pemerintah sekalian alam. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad saw., keluarga, para ambia, sahabat2, muslimin dan muslimat.                       
Ya Allah pada pagi penghulu hari di bulan  yang barkah ini, kami memohon kiranya Engkau mencurahkan rahmatMu, keberkatan dan keredaan dalam setiap pekerjaan yang kami usahakan dan lindungilah kami dari segala kejahatan dan kemungkaran.

Ya Allah kusyukkan kami dalam mengerjakan segala ibadah, terutamanya dalam solat dan doa kami.

Ya Allah janganlah ada dalam hati kami solat itu hanya sebagai kewajiban, maka kami akan  terburu-buru mengerjakannya dan tidak menikmati kehadiranMu di saat kami mengerjakannya.

Ya Allah ingatkan kami agar sentiasa mengerjakan solat sebagai pertemuan denganMu yang kami nanti-nantikan Ya Allah.

Ya Allah sedarkan kami bahawa pada waktu solat itu adalah masa terbaik bagi kami pasrah dan berhubung  denganMu Ya Allah.

Ya Allah ingatkan kami bahawa solat itu sebagai masa terbaik untuk kami mengadu segala keluh kesah kami kepadaMu Ya Allah.

Ya Allah perlihatkan kepada kami bahawa ketika "Azan berkumandang," Engkau melambai-lambai mengajak kami lebih dekat denganMu.

Ya Allah perlihatkan kepada kami ketika kami "Takbir," Engkau melihat kami dengan redha dan Engkau berbangga dengan kami Ya Allah.

Ya Allah perlihatkan kepada kami ketika "Rukuk," Engkau menampung badan kami agar kami tidak terjatuh, hingga kami merasakan damai dalam sentuhan-Mu Ya Allah.

Ya Allah perlihatkan kepada ketika kami "Sujud," Engkau menggalas kepala kami lalu Engkau berbisik lembut di kedua-dua telinga kami: "Aku mencintaimu wahai hamba-Ku."

Ya Allah perlihatkan kepada kami ketika "Duduk di antara 2 sujud," Engkau berdiri gagah di depan kami lalu mengatakan: "Aku tak akan diam apabila orang mengusikmu."

Ya Allah perlihatkan kepada kami ketika memberi "Salam," Engkau menjawabnya, lalu Engkau jadikan kami berhati bersih

Ya Allah berilah kami merasa nikmat ketika kami  melakukan solat dan janganlah jadikan solat kami pekerjaan yang sia-sia.

Ya Allah ingatankanlah kami agar sentiasa   muhasabah diri agar tidak terleka oleh kesibukan urusan dunia yang sentiasa menghambat kami.

Ya الله kami memohon Ya الله, kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya الله . َ

Ya الله Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, pasangan hidup kami, anak2 kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya.

Segala puji pujian hanya untukMu Ya الله .     
                                             
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين.َِ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan